Onrust en weerstand
Het overheidsrapport ‘Niet alles kan’ laat het licht schijnen op de stikstofcrisis, in dit artikel geef ik aan ‘hoe er meer kan’.
Een paar dagen geleden sprak ik een ondernemer uit het Westland, een bloemenkweker. Hij was boos dat een rechter zomaar kon beslissen dat er per direct minder stikstof uitgestoten mag worden, met als gevolg dat er in vele sectoren (bijv. de bouw, de landbouw en het verkeer) ander gedrag gevraagd wordt en er ‘beperkende’ maatregelen genomen moeten worden.
Hij vertelde met trots over het ondernemersklimaat in het Westland van hard werken en groter groeien. Dit groter groeien leidt tot economische groei en wij vinden dit over het algemeen positief.
Echter keerzijde van deze groei wordt steeds zichtbaarder en wordt nu wederom maatschappelijk ter discussie gesteld. Dat dit ondernemers aan het hart gaat en dat ze hier behoorlijk zenuwachtig van worden begrijp ik heel goed. Ga er maar aan staan om oplossingen voor je bedrijf te zoeken zonder dat je het vertrouwen hebt dat er überhaupt oplossingen te vinden zijn.
Op zo’n moment wordt van leidinggevenden creativiteit en verbeeldingskracht verwacht. Het probleem omarmen en er verantwoordelijkheid voor nemen, actief op zoek gaan naar vernieuwingen die kunnen zorgen voor een type groei waar de leefomgeving ook bij gebaat is. Een op het eerste oog tegenstrijdige ontwikkeling die in mijn ogen wel degelijk mogelijk is.

Oplossen en synchroniciteit
Om een probleem op te lossen is het ten eerste nodig om de realiteit met alle feiten onder ogen te zien. Dit is een hele kunst, de eerste reactie bij een probleem is over het algemeen zeggen dat het probleem niet bestaat of wel meevalt. Deze neiging hebben we bijna allemaal en zeker niet alleen boeren.
Al vele malen heb ik in mijn werk gezien dat op het moment dat er wel verantwoordelijkheid wordt genomen voor een probleem, soft gezegd als ‘het probleem wordt omarmd’ of positiever ‘de uitdaging wordt aangegaan’, er iets bijzonders gebeurt. Er opent zich als het ware een deurtje met nieuwe mogelijkheden, niet altijd direct maar meestal wel binnen enkele weken. De Zwitserse psychiater en psycholoog Carl Jung noemde dit verschijnsel synchroniciteit. Zijn visie is dat ons zinvolle oplossingen kunnen toevallen zonder dat hier een oorzaak voor aan te geven is. Wellicht is de enige oorzaak voor dit ‘toeval’ dat we ons openstellen en ons kunnen verwonderen.
Maar in een wereld die gebaseerd is op causaliteit, zo besefte Jung, zullen zijn inzichten maar moeilijk begrepen worden. De wetenschap verklaart vanuit causaliteit, hiermee bedoelt hij dat vanuit een bewezen oorzaak er een bewezen vervolg komt. Uit A ontstaat B en dat is iedere keer zo, aldus de wetenschap. Bij synchroniciteit komt het zinvolle toeval uit ‘de lucht vallen’ zonder dat we het kunnen bewijzen. Het mooie is dat vele van ons wel eens zo’n ervaring hebben meegemaakt. Je voelt bijvoorbeeld een emotie waardoor er zonder na te denken heel direct een innerlijke zekerheid is dat die gebeurtenis betekenisvol is; het voelt bijna als een signaal ‘van hogerhand’.
Dit zinvolle toeval is niet voorspelbaar en niet maakbaar, het is dus geen ’10 stappenplan naar een succesvol bedrijf’. Als dat soort stappenplannen al zouden bestaan, ik heb er veel moeite mee om ze te geloven.

Betekenis
Wel geloof ik dat we hier op deze aarde zijn gekomen om een betekenisvolle bijdrage te leveren. Als ondernemer, als leraar, als schoonmaker, als ict-er, als kunstenaar, ieder heeft zijn eigen unieke rol en al deze rollen samen maken ‘het’ tot een kloppend geheel. Wellicht dat synchronistische ervaringen ons een glimp van de betekenis geven om trouw te blijven aan het pad dat wij als persoon in dit leven te gaan hebben.
Ik ben ervan overtuigd dat heldere toevallige gebeurtenissen ons laten resoneren met een diepere kracht, een dieper weten en een diepere bron. Op die momenten wordt onze alledaagse werkelijkheid verbonden met iets dat met ons verstand niet te begrijpen is. En ik weet dat zelfs accountants, over het algemeen nogal rationele zakelijke types, ook kunnen ervaren ‘hoe er meer kan’.

De afgelopen jaren zijn er veel inzichten gekomen hoe we als mens meer bewust contact kunnen maken met oplossingen die voor ons specifiek betekenisvol zijn. Mijn collega Dirk Dumon en ik begeleiden mensen graag bij dit proces.
Wil je er ook mee aan de slag, kom dan naar ons seminar op vrijdag 8 november 2019.

Je bent van harte welkom!
Olaf Rutten
www.sharpenyourbusiness.nl.