Verwend
Ondertussen wordt het steeds helderder dat de verleidingen die sales mensen ons geraffineerd voorschotelen destructieve consequenties hebben, daarom stel ik voor om alle sales mensen per direct ontslag te verlenen. Ze vertonen in mijn ogen vaak verwend kinderlijk gedrag, en ja hoor, dit doe ik zelf regelmatig ook.
Voor mij staat sales voor verkoop, grenzen verleggen, out-of-the-box denken, meer, hoger, breder, hebzucht, targets en vooral uit zijn op eigen gewin. Ook ik heb hier jaren aan meegedaan, ik wist niet beter, tot ik voortschrijdend inzicht kreeg en mij het geen bal meer kon schelen of de klanten kochten of niet. En ja hoor, toen steeg de omzet met 40%, raar en waar.

Wat heb je echt nodig?
Voor mij is goede sales de uitdaging om op het diepste niveau antwoord te krijgen op de vraag “Wat heb je echt nodig?”
Op een aantal punten gaat dit mis, ik noem er drie, in praktijk zijn dit er meer:
1) Er worden zaken door verkopers beloofd, gouden bergen, die de eigen organisatie nauwelijks kan waarmaken. Regelmatig leidt dit tot ziekteverzuim en/of tot fouten in producten en diensten. Dit laatste leidt weer tot extra drukte om dat zaken ‘gerepareerd’ moeten worden, bovendien kost dit ‘re-work’ bakkenvol met geld. Ik zie deze stress regelmatig voorbijkomen in mijn werkveld.

2) Er wordt klakkeloos geleverd wat de klant vraagt. Dit is een gemiste kans tot verdieping. De echte toegevoegde waarde van een bedrijf is te leveren wat de klant ook echt nodig heeft. Hierbij heeft de klant hulp nodig. Veel bedrijven hebben op bepaalde gebieden een tunnelvisie en missen het bredere perspectief wat daarvoor nodig is. Als een klant geen weet heeft van een product, dan kan hij of zij er ook niet naar vragen. Dit vraagt om onafhankelijk onderzoek. Een echt goede verkoopadviseur kan dit en is ook integer door te kunnen concluderen dat ze zelf datgeen wat nodig is niet kunnen leveren.

3) Het eigen assortiment is te breed wat leidt tot oppervlakkigheid en verspilling. Echte kwaliteit zit hem in less-is-more, leveren van enkele zaken van excellente kwaliteit.

Vluchtgedrag
Het beeld van de bergbeklimmers op de Mount Everest die in de file staan om de top te bereiken en waar enkelen ter plekke doodvriezen staat voor mij voor het huidige beeld van sales. Snelle, uiterlijk goed verzorgde sportieve mensen die houden van een uitdaging. Mooi en tegelijkertijd heeft dit alles een trieste keerzijde. Een spotprent op internet plaatste een Nutella verkoopwagentje bovenop de Everest om de absurditeit te benadrukken.
Om nog enigszins het gevoel te hebben dat we leven, moet het hoger en verder. Om de natuur te beleven vliegen we de wereld rond om vervolgens met de CO2 uitstoot van de vliegreis diezelfde natuur te gronde te richten. Het ecologisch besef voor het grotere geheel wordt terzijde geschoven voor het korte termijn eigenbelang. Ik deed er volop aan mee, om me op te laden vloog ik naar verre oorden. Volgens mij is nu de tijd gekomen om kritisch te kijken naar ons eigen vlieggedrag, kan de inspiratie en rust niet eenvoudiger dichtbij of thuis gevonden worden? Als vliegen vluchten wordt dan kunnen we beter even stilstaan bij wat we echt nodig hebben.
Ook voor de ecologie een pluspunt. Zo komt een retourtje Nederland-Nepal (één stoel!) overeen met drie jaar gemiddeld autorijden, retourtje naar Bali heeft een CO2 uitstoot van vier jaar autorijden en naar Sydney 5,5 jaar. (Bron: Babette Porcelijn, De verborgen impact)

Bezinningstocht
Zelf had ik me ook opgegeven voor een bezinningstocht van drie weken in de Himalaya. Samen met mijn broer zou ik eind dit jaar deze uitdaging aangaan. De berg van de ziel zou beklommen worden, dan zou op spiritueel niveau contact worden gemaakt, zo werd beloofd. Wij werden verleid en boekten deze reis.
Door het schrijven van dit artikel ben ik de waanzin hiervan gaan inzien. Wij overwegen om te annuleren, contact met de ziel of het Hart zoals je wilt, kan ook thuis in Brabant gemaakt worden. Het zit namelijk in mij zelf.
Nu ga ik samen met mijn broer sowieso een wandeling maken in het dorp waar we opgegroeid zijn, een biertje drinken op het terras en de voeten koelen in de Maas. Meer dan voldoende uitdaging om elkaar op deze manier te ont-moeten.

Betekenisvol
Sales mensen, met ondersteuning van marketeers willen iets, van ons, voor zichzelf, te vaak ongeacht of we het echt nodig hebben. Ze leven van de verkoop en de mooie plaatjes. Of dit betekenisvol is of niet, er moet gescoord worden. Vaak zit achter het masker van ons ‘mooi voordoen’ (wat in werkelijkheid minder mooi is dan zonder masker) de angst om niets wezenlijks te kunnen leveren, dat is jammer want nagenoeg ieder mens en ieder bedrijf heeft goud in handen om aan de wereld c.q. het grotere geheel te geven. Dit mag vaak wel nog op een dieper niveau ont-dekt worden. De angst om te falen of afgewezen te worden, of de leegte te voelen van het even niet-weten ligt hieraan volgens mij ten grondslag. Zo houden we een werkwijze in stand die niet vol te houden is en waar we überhaupt ook niet gelukkig van worden.
Steeds meer mensen en bedrijven zijn op zoek naar hun werkelijk betekenisvolle bijdrage aan het grotere geheel. Zij gaan weer voelen waar het werkelijk om gaat, maken werk van het bewust worden van de bezieling in zichzelf en in de organisatie. Dit brengt creativiteit, werklust en positieve energie. Vandaaruit gaan we vanzelf eerlijk verkopen met respect voor de klant, voor ons bedrijf en voor onszelf. Wellicht kan daarom na de zomervakantie weer een enkele sales man of vrouw 2.0 aangenomen worden.

Fijne zomer!

Olaf Rutten
www.sharpenyourbusiness.nl